Divendres per la nit, al local de la Penya Setrill de Benicarló, Enric Morera diputat de Compromís a Les Corts Valencianes va explicar als nombrosos assistents, entre ells representants de moviments sindicals, organitzacions agràries, empresarials i del món acadèmic, així com també a regidors, regidores, militants i simpatitzants de Compromís quina és la proposta del “Concert Econòmic Responsable” que està presentant la coalició arreu de tot el territori valencià.

“Avui en dia estem entre les autonomies amb pitjor renda per càpita, i tot i això som l’autonomia que menys rep per part de l’Estat. Patim una total falta de finançament per al correcte funcionament del País Valencià, cosa que està determinant retallades i mancances en serveis bàsics com educació, sanitat i dependència, entre molts altres” va assenyalar el síndic de Compromís.

“La Generalitat Valenciana es troba en fallida tècnica, no pot atendre les seues obligacions i necessitats i no té capacitat per a generar els ingressos necessaris. Hemarribat fins ací per la mala gestió per part dels governs del PP i del PSOE així com per la nul·la capacitat d’estos dos grans partits d’influir i negociar a Madrid”, sentenciava Morera.

Aquestes són proves, segons afirmava el portaveu de Compromís, que il·lustren la discriminació financera que patim els valencians des de Madrid i que són raons suficients per a exigir un “nou model” de finançament . “No es tracta de reformar el sistema de finançament de les autonomies sino d’un concert econòmic responsable, amb una sobirania fiscal compartida d’acord amb l’Estat descentralitzat.”, manifestava el diputat nacionalista. “És una fórmula racional de relació econòmica amb l’administració central que permeta a la Generalitat Valenciana adoptar mesures responsables per corregir els seus desequilibris i concretar escenaris d’estímul que retornen la confiança dels sectors econòmics i socials” va indicar Enric Morera.

Morera va reclamar l’autonomia financera, amb una aposta per una Agència Tributària valenciana que recapte els tributs dels valencians i que transferisca a l’Estat el pagament pels serveis prestats i en solidaritat amb altres territoris. La Generalitat recaptaria els recursos i els executaria, sense que els projectes es paralitzen o reactiven en funció de la conveniència política del govern central.

“És l’únic mitjà”, afirma Compromís, “per a garantir entre 15.000 i 16.000 milions que necessita la Generalitat per a fer política a favor de les persones. Per a generar treball, cohesió social i benestar. Sense el finançament adequat el patiment actual no s’acabarà” va concloure Morera.